Kebanyakkan wanita Asia kelihatan jauh lebih muda daripada usia mereka. Pada usia 40 tahun mereka mungkin kelihatan seperti berusia 20 tahun.

Jadi tidak hairanlah mereka dikatakan wanita awet muda dengan kulit yang halus dan berseri. Malah keanggunan mereka adalah sesuatu yang lain daripada yang lain.

Sebenarnya ada rahsia bagaimana wanita di Asia menjaga dan mengekalkan kecantikan wajah. Selain menggunakan petua semulajadi, mereka juga turut melakukan kaedah "4-2-4" iaitu cara terbaik ketika melakukan proses merawat wajah.

1. Gunakan kaedah "4-2-4" semasa membasuh

Banyak wanita Asia menggunakan kaedah "4-2-4", empat minit dengan menggunakan minyak hidrofilik pada kulit di muka, kemudian dua minit menggunakan krim pembersih. Setelah ini dilakukan, mereka menghabiskan masa selama empat minit untuk membersihkan kulit dengan air. Proses pembersihan seperti ini dikenali sebagai pembersihan dua peringkat.

2. Gunakan span Konjac

Untuk membersihkan kulit dengan berhati-hati, anda boleh menggunakan span konjac khusus - ini adalah span yang dihasilkan dari akar tumbuhan konjac. Sebelum menggunakannya, biarkan ia berendam dalam air suam selama beberapa minit untuk menjadikannya lembut. Kemudian keringkan sedikit, dan bersihkan wajah anda dengan menggunakan gerakan bulat, bermula pada dahi dan bergerak ke dagu.

3. Bersihkan sekali seminggu sekali dengan rutin kecantikan khusus yang terdiri daripada serum, emulsi, dan esensi

Dikatakan wanita di Asia menggunakan sebanyak 17 produk untuk menjaga kulit di muka! Semua produk kecantikan pakar harus digunakan dengan cara yang berikut: pertama, gunakan produk tersebut dengan tekstur ringan, maka yang lebih berat, dan akhirnya krim dan emulsi paling tebal harus diterapkan. Dengan cara ini, kulit anda akan dapat menyerap jumlah maksimum bahan restoratif yang ada.

4. Lindungi muka dari kesan cahaya ultraviolet sepanjang tahun

Pernahkah anda perasan bahawa gadis Jepun sering memakai cermin mata hitam atau membawa payung walaupun ia tidak terlalu cerah? Ternyata ini bukan hanya satu kenyataan fesyen. Pada mulanya, ia adalah cara yang berkesan untuk melindungi kulit daripada sinar matahari yang dapat mempengaruhi kita walaupun pada hari yang mendung. Pada masa yang sama, banyak menggunakan krim SPF untuk melindungi diri dari kesan penuaan yang disebabkan oleh cahaya matahari.

5. Gunakan air beras untuk menjadikan kulit anda kelihatan cantik

Selama berabad lamanya, wanita di Asia menggunakan air beras untuk meningkatkan keindahan kulit dan rambut mereka. Secara rapi mencuci muka anda dengan air beras akan menjadikan kulit lembut dan lentur dan memperbaiki warna dan nada. Bahan ajaib ini juga boleh digunakan untuk memperbaiki keadaan rambut anda: ia boleh bertindak sebagai pembilas yang baik apabila mencuci syampu.

6. Tambah teh pudina dan teh hijau kepada peralatan kosmetik

Teh mint dan hijau adalah elemen tetap senjata  wanita Asia untuk menjaga kulit mereka. Produk ini terkandung dalam pelbagai topeng muka, krim anti-penuaan, emulsi, minyak, dan infusi - dan itu bukan senarai lengkap. Secara kerap menggunakan pudina dan teh akan membuat kulit anda lebih sihat dan membantu untuk bersinar.

7. Biarkan produk menjadi buih / berbuih sebelum menggunakannya ke muka

Ramai wanita di Asia mengelak untuk menggosok produk kosmetik terus ke dalam kulit mereka. Sebaliknya, mereka menerapkannya dalam cahaya, yang membantu menguatkan aliran darah ke kulit, ia memperkuat proses pemulihan dan membantu proses peremajaan. Sebelum meletakkan sebarang produk amalkan untuk membuat buih sebelum aplikasikan di kulit.

8. Mencapai kulit yang sekata dan sempurna 

Untuk mendapatkan hasil yang terbaik, anda perlu menggosok kulit dengan topeng pemutih kulit

• Ambil 1/2 sudu teh gula dan 1 sudu teh serbuk cendana. Campurkan dengan baik.

• Anda memerlukan separuh tomato dihiris untuk menyental. Gosok kulit dengan lembut dengan tomato dan campuran cendana gula selama 5-10 minit.

• Tekan tomato untuk memohon jus dengan betul. Selepas menyental, basuh kulit anda dengan air biasa.

Untuk penyediaan topeng

• Parut kentang.  Ambil penapis dan jus ekstrak dari parutan kentang

• Tuang 2 sendok teh tepung beras ke dalam mangkuk

• Tambah 1 sudu teh madu, 4 sudu teh jus kentang, 3 sudu teh jus lemon.

• Campurkan sekaligus.

• Sapukan lapisan tebal topeng pada kulit anda dan biarkan selama 30-40 minit.

• Kemudian perlahan-lahan urut selama 2-5 minit.

• Basuh dengan air suam.

SUMBER: BRIGHTSIDE